MODUL
RANCANGAN PENGAJARAN
&
PEMBELAJARAN ATAS TALIAN
Contoh Rancangan Pengajaran Harian
Masa : 60 minit
Mata Pelajaran : Pendidikan Jasmani Tahun 4
Tunjang : 2. Kemahiran
Tajuk : 2.1 Permainan
Kemahiran : 2.1.2 Bola Sepak
a) Kemahiran Asas Menendang Bola
b) Kemahiran Asas Menahan Bola
Hasil Pembelajaran : Di akhir pelajaran ini, murid dapat;
a) Psikomotor:
Masa : 60 minit
Mata Pelajaran : Pendidikan Jasmani Tahun 4
Tunjang : 2. Kemahiran
Tajuk : 2.1 Permainan
Kemahiran : 2.1.2 Bola Sepak
a) Kemahiran Asas Menendang Bola
b) Kemahiran Asas Menahan Bola
Hasil Pembelajaran : Di akhir pelajaran ini, murid dapat;
a) Psikomotor:
- Menendang bola secara leret dalam jarak 10 meter tepat ke arah kawan 3 daripada 5 percubaan;
- Menahan bola yang dihantar secara leret dan tinggi oleh rakan dalam jarak 10 meter dan dapat menahan 3 daripada 5 hantaran..
b) Kognitif:
- Menyatakan aspek-aspek keselamatan semasa bermain permainan bola sepak;
- Menyatakan kemahiran asas bola sepak yang telah dipelajari.
c) Afektif:
- Bekerjasama dengan rakan semasa beraktiviti;
- Ikhlas membantu rakan dalam mempelajari kemahiran baharu.
Kesediaan Murid:
a) Murid pernah bermain bola bersama rakan.
b) Murid pernah mengikuti perkembangan bola sepak negara menerusi akhbar.
Strategi Utama Pengajaran: Belajar Cara Belajar
Langkah-langkah Pengajaran dan Pembelajaran:
1. Murid melakukan aktiviti memanaskan badan dan regangan.
2. Guru dengan bantuan beberapa orang murid melakukan tunjuk
cara lakuan menendang dan menahan bola.
3. Secara perpasangan murid dikehendaki melakukan aktiviti :
a) tendangan leret
b) tentangan tinggi
c) menahan bola menggunakan bahagian dalam kaki.
d) menahan bola menggunakan bahagian tapak kaki.
4. Murid bermain permainan kecil, Lima Sepasukan.
5. Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid melakukan
aktiviti menyejukkan badan dan sesi refleksi.
6. Guru dan murid berbincang tentang kesilapan yang telah murid
lakukan semasa menendang dan menahan bola.
2. Guru dengan bantuan beberapa orang murid melakukan tunjuk
cara lakuan menendang dan menahan bola.
3. Secara perpasangan murid dikehendaki melakukan aktiviti :
a) tendangan leret
b) tentangan tinggi
c) menahan bola menggunakan bahagian dalam kaki.
d) menahan bola menggunakan bahagian tapak kaki.
4. Murid bermain permainan kecil, Lima Sepasukan.
5. Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid melakukan
aktiviti menyejukkan badan dan sesi refleksi.
6. Guru dan murid berbincang tentang kesilapan yang telah murid
lakukan semasa menendang dan menahan bola.
Pengukuhan :
* Murid diminta mencari gambar daripada keratan akhbar tentang
kemahiran yang dipelajari dan dimasukkan ke dalam folio.
kemahiran yang dipelajari dan dimasukkan ke dalam folio.
Alat Bantuan Mengajar :
* Bola Sepak,
* Skital
* Wisel
* Baju bib
* Keratan Akhbar dan majalah
* Komputer
* Skital
* Wisel
* Baju bib
* Keratan Akhbar dan majalah
* Komputer
Nilai Murni :
* Bekerjasama
* Mematuhi Peraturan
* Kesyukuran
* Mematuhi Peraturan
* Kesyukuran
Refleksi :
------------------------------------------------------------------------------
No comments:
Post a Comment